Tändproblem

Här diskuterar vi kring veteranmoppandet i största allmänhet. Sunt förnuft råder, ovårdat språk, påhopp osv... raderas utan förvarning av moderatorer/admin.

Moderator: tompa

Tändproblem

Oläst inläggav Rexcom » fre 24 aug 2012, 21:52

Hej på er
Vill tala om en liten miss jag gjorde senast jag fixade med tändsystemet på min Hercules med sachsmotor.
Egentligen lite pinsamt och jag borde vetat bättre men jag bjuder på det så ingen annan gör samma blunder.
Bytte ut konding och brytare och ställde tändningen som den skulle vara. Så långt allt ok.
Men då jag skulle starta moppen så ville den inte. Jag tänkte att jag hade justera tändningen lite slarvigt och gjorde om det, tog i sär allt. Men ike. Höll på som en galning med att försöka kicka eller springa igång den. Tog i sär och kollade tändsystem flera gånger om något låg emot och orsakade kortis. Kollade tändstift, kabel, förgasare men den ville inte gå i gång.
Sedan kom jag ju på att jag puckat nog hade droppat lite olja (ytterst lite) vid axel för brytare. Behövs ju inte egentligen då den har en plastbussning.
Tog bort brytare och tog i sär den och torkade rent. Och se där. Moppen startade.
En mindre mängd olja hade troligen lagt sig mellan plastbussning, axel och plattan för brytare och orsakade kortis.
MVH
Gunnar
Mecka
Rexcom
Moppemästare

Re: Tändproblem

Oläst inläggav tompa » ons 29 aug 2012, 21:20

Mmm det brukar vara dom där smågrejorna som är värst att hitta :x
HAR DU EN MOPPE...ANVÄND DEN
HAR DU INGEN MOPPE..SKAFFA EN
Användarvisningsbild
tompa