Vad är det egentligen vi renoverar?

Här diskuterar vi kring veteranmoppandet i största allmänhet. Sunt förnuft råder, ovårdat språk, påhopp osv... raderas utan förvarning av moderatorer/admin.

Moderator: tompa

Vad är det egentligen vi renoverar?

Oläst inläggav raggarn » mån 14 apr 2008, 21:02

Jag och min son mekar med en gammal Monark, 1273 tror jag det är? Blanka skärmar, tank och plåt bakom tank. Den har vit ram, svart gaffel och grå sving. Det satt en ILO motor monterad, men toppfästet nådde inte motsvarande fäste i ramen. 2 växlad handväxel o.s.v. Nu är det så att den är rått skruttig, men vi fixar och har precis börjat fundera över vad det är för årsmodell, och vad det egentligen ska kunna ha varit för motor original? Hoppas det finns nån som har lite koll. Hej, Mats & Robert.
raggarn
Återfallsmopedist

Oläst inläggav tompa » mån 14 apr 2008, 21:08

Är det en sån här MCB 1273?
Bild
Användarvisningsbild
tompa
Moderator - Moppemästare

Oläst inläggav raggarn » tis 15 apr 2008, 13:09

:shock: Jaa, det är ju DEN! Fast den vi mekar med hade ju inte den motorn. Tror du det är svårt att få tag på delar till en sådan tingest? Nytt eller begagnat?
raggarn
Återfallsmopedist

Oläst inläggav Blommen » tis 15 apr 2008, 17:06

Nytt som finns ?r i stort sett "bara" service o slitdelar (till Flinta motorn p? bild finns en hel del reservdelar - men s?mre till JLO) andra reservdelar finns endast begagnat (borstsett fr?n ev n?gon pl?tdel som nytillverkas - dock ej original delar d?) Finns en hel del s?ljare under mina l?nkar/reservdelar samt n?gra st?llen med annonser
..........\ ! /..........
.......( @ @ ).......
----o0o-(_)-o0o----

//Blommen
http://www.veteranmopeder.com
Användarvisningsbild
Blommen
Site Admin

Oläst inläggav raggarn » ons 16 apr 2008, 08:36

Ok, tackar för tipset. Man är lite vilse i moppevärlden då det var några år sedan man ångade runt på en Puch i slutet på 70-talet. Sedan -83 är det gamla Harleys och Trajjor som existerar samt ett avstannat Ford 1930 Tudor-bygge. Men med sonens intresse så skall här byggas 50 cc.
raggarn
Återfallsmopedist

Återgå till Allmänt