Rose Pigg Kolvjackers Ålandstour

Bilder finns här TOUR DE ÅLAND 12 - 16/7 -23 Bilder finns här

Resumé Tour De Åland:

Onsdagen 12/7 Blommen, Dream o Gucke - Vi startade dagen i Sigtuna, hämtade Gucke i Märsta och tog oss med bil o släp till Båten i Grisslehamn. Väl i Grisslehamn så mötte vi upp alla andra deltagare och bordade så småningom båten som brukligt avgick kl 10,00. På Rundan var vi i år: 2st från Rose Piggs Kolvjackers, 4st RBM (RibbingeBäck Moppers), 5st BHM (Berga Häll Moppers), 3st från NSSB (Norrtelje Suzuki Smoke Blowers) 1 st från NHSM (Norrtelje Husqvarna Smoke Blowers) samt 1st Öbo från ÅTD (Åland Tunturi Drivers). Vi skulle vart 16 man, men fick tyvärr ett sent avhopp pga sjukdom. På båten intogs den traditionsenliga räkmackan med en kall Jäger samt en mellan Stallhagen. Vi Tog oss i hyfsat tempo ner genom Mariehamn o vidare mot Långnäshamn där vi skulle angöra nästa båt som tog oss till Kumlinge för första boendet/övernattningen. På Kumlinge fick vi uppleva en fantastisk trelig kväll med fint väder och bra boende - Åt förmodligen inte den billigaste men väl godaste Hamburgarn i mitt liv, tackar för det. Lite små pill med trilskandes moppar var det också, något som (samma moppar) följde oss genom hela rundan - ser "Fram" emot nästa år... Dag 2 så for vi efter returfärja till fastlandet - mot Runneröds Stugor ett ställe där vi bott många ggr och rekommenderar varmt. Där hade vi efter viss deltagares brandbombande lite grillning och ännu en fin kväll med dryck o Bastu. Dag 3 for vi mot Mariehamn och passerade på vägen Stallhagen för en snabb Lunch med tillbehör och några passade även på att tanka i Godby. Väl i Mariehamn så intog vi stugorna på Strandbergsstugor som nu har genomfört omfattande renoveringar och är nu riktigt fint igen, rekommenderas verkligen ett besök för dom som inte bott där, speciellt "finstugorna" På kvällen intog vi middag på fd Alis Kebab, där vi genom åren käkat många ggr - Maten är fortfarande kanon efter ägarbyte. Dag 4:a så gjorde vi ett stopp på Shell museumet, då vi hade några deltagare som inte varit där ännu. På returen mot Mariehamn så följde ett glasstopp följt av hämtning av div packning som vi dumpat vid stugorna tidigare. Kl 13,00 på Lördagar så är schemat spikat - en tradition att  inmundiga en Bookmaker Toast o en stor kall på F.P. von Knorring i hamnen :-) Sedan bar det av norrut för en sista natt på Eckerö stugor, var lite strul på vägen med både Fram o Kreidler, men det löstes efter lite knep o knåp o alla tog sig dit för egen maskin. Det vart en fin o trevlig kväll även på Eckerö Camping, här satt vi o drog historier långt in på småtimmarna. På söndag morgonen så var det frukost vid kl 08,00 och sedan lite dötid innan avfärden mot Färjan för hemfärden kl 13,30.

Årets deltagare tackar Ola för ännu ett fint veckoslut, med god mat o trevliga vägar - allt upplevt med ett skönt gäng "Pojkar".

/Rose Piggs Kolvjackers

Tack Ola o alla som var med, det här gör vi om nästa år igen. //Blommen